fredag 30. mai 2008

Ingrids lille røde


Alle får noen tanker iblant som er verdt å huske. Dessverre er tanker ofte lette å glemme, både kreative, geniale tanker og tanker som «shit, jeg må ringe han fyren snart og gjøre ferdig tyskleksen». Hvordan holde styr på alt?

Vel, orfatterbesøk på skolen kan være ganske interessant. For en stund siden hadde klassen min besøk av Per Ivar Martinsen, en ganske sær og underholdende dikter som insisterte på å vite navnene våre og spilte sanger for oss på indonesisk. Og for et par år siden møtte Ruben Eliassen opp på skolen min. Han hoppet rundt og fortalte oss entusiastisk om fantasy bøkene sine, trøndere, naboer, musikk og AD/HD. Året før hadde klassen truffet Torill Thorstad Hauger, hun som har skrevet mange barnebøker om vikingtiden. Jeg husker ikke helt hva hun fortalte om, bare at hun skremte vettet av oss.

Slike besøk kan være veldig inspirerende, men som oftest er det ikke så mye man egentlig lære. Bortsett fra, selvfølgelig, at forfattere ofte har ganske underlig personlighet. Men Vigdis Hjorth var et unntak. Vi fikk høre mer enn at hun hadde klippet flettene av en skolevenninne da hun var liten. Jeg lærte noe nyttig og essensielt om skriving. Jeg lærte om NOTATBOKA!
Notatboka er en fantastisk følgesvenn. Den var et viktig verktøy for i Vigdis Hjorths forfatterskap. Hun pleide å notere ned små, spesielle episoder hun opplevde, inntrykk og ting hun plutselig fant på. Og når hun skulle skrive om noe, fant hun ofte frem notatboka for ideer. Hun pleide også bare å bla notatboka for gøy, mesteparten av tingene som stod var nemlig ganske morsomme. Den lille boka hadde hun nesten alltid med seg, på den måten glemte hun aldri de gode ideene sine.

Å notere på den måten er veldig smart! I lang tid hang jeg opp små lapper med ting jeg skulle huske, men det fungerte liksom ikke helt. Uforståelige ideer, avtaler og gamle huskelister hang om hverandre. Du trenger ikke ha god fantasi for å tenke deg hvor mye rot jeg lagde, og det gjorde meg ikke akkurat mindre distré. Men så kjøpte jeg min fantastiske lille røde notatbok. Den hjalp meg virkelig å holde orden på ting ...helt til jeg mistet den for ca tre uker siden. Men jeg har skrevet opp de gode ideene mine flere steder, så jeg lider ingen nød. Og det er utrolig hvor mye bedre du husker ting når du først har skrevet det ned en gang.

Anbefaler alle å notere! Kanskje du drømmer noe helt genialt du risikerer å glemme? Eller kanskje du plutselig finner en løsning på et verdensproblem, en idé for en tv-serie eller finner ut noe du burde si til en venn – hva som helst! Den eneste risikoen er at de fantastiske planene dine ofte virker litt mindre fantastiske når du leser dem igjen. Men om du er nervøs for dette, så kan du alltids nøye deg med å bruke boka til notere avtaler (hvis du er så kjedelig).


Bilder fra www.brukbarbok.com http://flickrcc.bluemountains.net/ og et jeg har tatt selv

Ingen kommentarer: