fredag 30. mai 2008

Kunsten å selge dritt folk egentlig ikke trenger

Det er rett og slett sjokkerende å tenke på hvor mye tid og penger de ulike selskapene investerer, bare for å minne oss om at produktene deres finnes. Tenk da; det begynte for over 2000 år siden med å rope ut om varer på markeder, og utviklet seg til plakater, annonser og helt til serier av småfilmer og halsbrekkende stunt. For ikke å snakke om alle de utspekulerte måtene firmaene dytter reklamen på folk: Internett, mail, post, ballonger, plastboser, radioinnslag, sponsing, baksiden av blader, TV, skolisser, telefonselgere, dyremaskoter og fly med bannere. Alt i håp om at potensielle kunder kanskje skal heve et øyenbryn mot produktet, muligens en liten drøm om at «løp og kjøp»-slagordene skal inspirere dem. Det vanvittige er at det tydeligvis virke på sett og vis, ellers tviler jeg på at reklamebransjen hadde giddet å fortsette.


Jeg blir stadig imponert over all reklamen som omgir oss. Nylig jobbet vi på skolen med å lage reklamer (jeg var med på en radiojingle:). Dette gir meg en enda større følelsen av hvor mye arbeid som ligger bak reklamer. Og de er ikke nødvendigvis særlig bra en gang.



For eksempel hater jeg tv-reklamen for rengjøringssprayen Cillit Bang. Jeg kan se hva reklamen spiller på; kontrastene mellom rent og skittent, tenk at DU (deg personlig) kan gjøre det på denne måten, forandre deg selv til denne glade damen, sterke farger, rengjøring trenger ikke være så vanskelig, vi har et fint slagord, bang bang, bla bla bla bla... Men jeg blir bare uvel av alt sammen: de dubbede stemmene, de store, blekede smilene og hvordan de åpenbart og skamløst tigger oss om å kjøpe Cillit Bang. Likevel, når jeg strever med å skrubbe dusjen som ikke har vært vasket på tre uker, så tar jeg meg i å ønske at alt bare kunne – bang! – forsvinne. Selv om jeg ikke tåler den reklamen, gir den meg faktisk lyst på det dumme rengjøringsmiddelet.


(Haha, i andre land sender de en annen tv-versjon. Den har visstnok blitt en stor hit på youtube.)


Og har noen sett denne reklamen Tine nettopp har kommet med? (legger ut bilde snart) Dette ser jo sikkert fint og forfriskende ut, men ærlig talt, reklamere for at juicen er vannet ut? Hvis man først vil ha det sånn, er det ikke litt billigere å kjøpe juice og vanne den ut selv?? Ja ja, hvis folk først gidder å kjøpe vanlig vann på flaske, så...


Vi sier ofte at vi ikke lar oss påvirke av reklame. Likevel kjøper vi stadig nødvendige og unødvendige produkter det har blitt reklamert for. Reklamene setter seg i bakhodet og produktene blir som gamle kjente for oss. Før du vet ordet av det føles det kanskje som om du har behov for en eller annen sinnssvak greie.


Jeg har egentlig ikke noe imot reklame, bare den ikke blir altfor påtrengende og plagsom. Det er artig å se hvor mye de gjør ut av det, bare for å selge noe lite som smørepålegg eller ringetoner til mobilen. Ofte kan det være ganske morsomt og underholderne også, (selv om humoren selvfølgelig er til for å fange din oppmerksomhet slik at du kan manipuleres og hjernevaskes. Mohahha) Men jeg ser jo behovet de ulike bransjer har for å selge og få oppmerksomhet rundt sine varer og tjenester. Det er dessuten greit for forbrukerne å få opplysninger om hva som finnes på markedet, og vi tar jo ikke alt vi hører bokstavelig heller, vi vet at vi ser en forvrengt virkelighet. Er det egentlig noen vits i å misslike reklame så mye? Svaret er nei! (Med mindre det er snakk om de som er jævlig irriterende, da...)

bilde, tatt av Sara

Ingen kommentarer: